Post-It lapuista tekoälyyn?
Työ ja työskentely yrityksessä kuin yrityksessä on toisinaan hyvin kiireistä. Tärkeintä on muistaa tehdä oikeat asiat oikeaan aikaan ja vielä oikeiden henkilöiden kanssa, eikä se ole useinkaan yhtä helppoa kuin voisi kuvitella. Varsinkin kun yhtälössä saattaa olla monta toisistaan riippuvaa tekijää, ja tilaa virheille on hyvin rajallisesti.
Toisin sanoen työssä täytyy pystyä pitämään monta lankaa käsissä ja toisinaan myös jopa varpaissa tiputtamatta koskaan yhtäkään niistä ja vielä pitämään silmät avoinna uusille mahdollisuuksille. Sillä mahdollisuudet kun eivät odota kunnes kiire helpottaa.
Ennen peitimme kaikki toimiston seinät ja keittiön kaapit ja muut paikat keltaisilla post-it lapuilla, tai niin ainakin minä itse tein ja toisinaan teen vielä tänäkin päivänä kun on monta tärkeää asiaa samanaikaisesti muistettavana. Kaikki tämä, jotta muistaisimme kaiken relevantin omaan työhön sekä arjen pyörittämiseen liittyen. Nykyään tosin älypuhelin ajaa ainakin osaksi tuon saman asian, ainakin henkilökohtaisen arjen pyörittämisen suhteen.
Mutta joskus kaikki tämä ei kuitenkaan aivan riitä.
Tekoälyä työpaikoille
Tänä päivänä puhutaankin paljon roboteista ja niin kutsutun helpon työn automatisoinnista. Helppo työ on helpompaa automatisoida kun vaikea. Siihen ei paljoa päättelykykyä tarvita. Ajattele jos olkapää leikkausta hoitaisi pelkkä robotti?
Joka tapauksessa, tässä on kyse niin kulujen minimoinnista tekoälyn avulla avulla ja siihen turvautuen kuin saada arki ja työ toimimaan jouhevammin. Ideana on, että laite muistuttaa asioista, jotka täytyy tehdä. Markkinoilta löytyy myös kasvava määrä ääni ohjattavia laitteita joille keskustellaan kotona ja työssä. Käsittääkseni pisin järkevä ja monipuolinen keskustelu, joka on käyty ihmisen ja robotin välillä on kestänyt jopa 10 minuuttia. Pohjois Amerikassa tänä päivänä keskusteleva ja kuunteleva robotti hoitaa ruokaostokset pelkällä yksinkertaisella käskyllä. Ja trendi näyttää tuovan laitteet myös Suomea kohti hitaasti mutta varmasti.
Missä mielestäsi menee automatisoinnin raja? Se, että soittaessasi pankkiin juttelet ensimmäiset minuutit vastaajan kanssa näppäillen numeroita yhdestä yhdeksään vastauksesi merkiksi. Taikka kun ruokakaupassa menet kassan kautta, jossa ei olekaan kassalla henkilöä vastassa vaan skannaat itse hankkimasi tuotteet kassaan sekä lopuksi maksat vaaditun summan koneelle? Tai miten olisi robotin suorittama leikkaus? Tai auto jota ajaa robotti? Onko tekoälyllä moraalia ja voiko sitä syyttää hengen vaarantamisesta, kuolemasta taikka taloudellisesta menetyksestä?
Keino-älyä työparina
Parhaimmillaan automatisoitu työvoima tuo apua pienten ja keskisuurten yritysten tietojen hallintaan hyvin edullisesti. Se ajastaa ja muistuttaa tulevista tilaisuuksista, kamppanjoista tapahtumista ja tapaamisista tavalla, joka on sinulle sopiva. Se on myyjän paras työkaveri ja palveleekin tunnollisen työntekijän roolissa lähes täydellisesti. Lue lisää täältä.
Kasvavat yritykset kuten esimerkiksi startup yritykset tarvitsevat paljon auttavia käsiä, mutta taloudellisia resursseja siihen ei vain ole. Mm. tiedon hallinta nopeasti kasvavassa yrityksessä voi tuottaa paljon harmaita hiuksia. Suomessa yritystoiminnan avaamisesta, pyörittämisestä, henkilökunnan palkkaamisesta ynnä muusta on toistaiseksi tehty hyvin haastavaa. Yrityksellä toisin sanoen täytyy olla rahoitus taikka kova kassavirta ennen kuin ammattitaitoista ja motivoitunutta henkilökuntaa kannattaa ja pystyy palkkaamaan, ainakaan täysipäiväisesti.